Vlaams Minister Homans kondigde aan dat ze de komende vijf jaar geen enkele lokale geloofsgemeenschap wil erkennen. Heel wat erkenningsaanvragen dreigen nog jaren te blijven liggen. Volgens de informatie van de minister zelf gaat het niet enkel om moskeeën maar ook orthodoxe, protestantse en israëlitische gemeenschappen zitten in de wachtkamer. Een lokale geloofsgemeenschap die erkend is, krijgt een ‘bedienaar van de eredienst’ waarvan de wedde door het ministerie van justitie wordt betaald. Ze moeten wel aan een hele reeks criteria voldoen, zoals het onderschrijven van de mensenrechten, het Nederlands gebruiken in al hun administratieve documenten, open zijn over de herkomst van hun financiële middelen, enz.

We hebben in ons land een goed systeem waarbij de verhouding tussen de overheid en de erediensten gebaseerd is op vrijheid en samenwerking. Het werkt integrerend voor iedereen die in dit systeem instapt. Maar minister Homans lijkt daar geen boodschap aan te hebben. De dossiers blijven stof vergaren op het kabinet, ook als ze een positief advies kregen van de staatsveiligheid, de gemeente of de provincie en van Justitie. Nog eens vijf jaar wachten betekent voor CD&V dat de overheid het systeem en haar eigen geloofwaardigheid dreigt te ondergraven. Erkende moskeeën en andere geloofsgemeenschappen die permanent worden gecontroleerd bieden aan de gelovigen een plaats om hun geloof te beleven, zonder te worden  geconfronteerd met extremistische ideeën.

CD&V kan zich zeker vinden in het aanvullen van de bestaande criteria waaraan de gemeenschappen moeten voldoen om erkend te kunnen worden. De wereld evolueert immers. Aan de buitenlandse financiering vanuit salafistische of wahabistische hoek moet een einde komen. We willen geen extremistische strekkingen in Vlaanderen! Daarom kan een proefperiode zoals die wordt voorgesteld in het rapport van de K.U.L.  een goede piste zijn. Maar voor CD&V is het logisch dat tijdens een proefperiode alle regels worden toegepast met rechten en plichten. Net zoals voor een nieuwe werknemer die tijdens zijn proefperiode ook een loon ontvangt.

Ward ondervroeg Minister Homans zowel in de commissie als in de plenaire vergadering   over de toekomst van het systeem van erkenning van de geloofsgemeenschappen.

Klik hier voor het verlag van gedachtewisseling met Prof. Torfs over het onderzoek van de K.U. Leuven

Foto Pixabay