Hoe vieren we voortaan de jubelarissen?

31-01-2019

C van Commentaar. Het jaarboek van de Heemkundige Kring is een ongeëvenaarde bron van informatie over onze gemeente. Zo leert het dat in 2018 2 platina (70 jaar gehuwd), 9 briljanten (65 jaar), 34 diamanten (34 jaar) en maar liefst 63 gouden (50 jaar) bruiloften werden gevierd. Er was een tijd dat een gouden jubilé zeer uitzonderlijk was en aanleiding gaf om het huis van de jubilarissen te versieren en rond hun leven een stoet uit te bouwen waarin episodes uit hun leven werden nagebouwd. Maar met meer dan 100 bijzondere verjaardagen per jaar is de wijze waarop we dat als samenleving vieren ook grondig gewijzigd.

Als gemeentebestuur hebben we een aantal vragen en signalen opgepikt. Die willen we bij het begin van de nieuwe legislatuur omzetten in een andere aanpak. Zo is er een vraag om de jubilarissen niet individueel te bezoeken maar ze samen te brengen. Het blijkt ook steeds complexer om met de vele actieve senioren een huisbezoek te organiseren. Destijds hebben we de ‘tinnen schotel’ vervangen door een kalligrafisch werk. Vanaf nu gaan we de jubilarissen een ‘Kastelse cadeaucheque’ aanbieden waarmee ze bij onze lokale handelaars een aankoop kunnen doen. Na de zomer gaan we de jubilarissen van Kasterlee, Lichtaart en Tielen uitnodigen om dit in eigen dorp samen te vieren. Het worden dus drie bijeenkomsten, waarbij elk feestend koppel zich door 2 personen mag laten begeleiden.

Buurten die het huis willen versieren, kunnen nog steeds via het evenementenloket een ark ontlenen. En ook in de toekomst zullen jubilarissen een kopie van hun huwelijksakte en de gelukwensen van het vorstenpaar blijven ontvangen. Tijdens de bijeenkomst ontvangen ze ook nog het pakketje lokale bieren. Wanneer het om medische of andere redenen niet mogelijk is om aan een gemeenschappelijke huldiging deel te nemen, zullen burgemeester en schepenen graag thuis een bezoekje brengen. Maar we vragen aan de jubilarissen of hun omgeving om daarvoor dan even een seintje te geven.