Hoe ziet het nieuwe gemeentebestuur eruit?

10-01-2019

C van Commentaar. Voortaan vormen de verkozen gemeenteraadsleden ook de OCMW-raad. Beide raden zullen op dezelfde dag en na elkaar vergaderen onder voorzitterschap van Rob Guns. Hij is het raadslid met de hoogte anciënniteit en zijn voordracht vond een ruim draagvalk bij meerderheid en oppositie. Er is dus geen aparte OCMW-raad met andere raadsleden meer. Maar wel is er nog een Bijzonder Comité Sociale Dienst met Sumati Adriaensen als voorzitter en 8 leden die zich buigen over de individuele steundossiers. Sylvie van Hasselt was verkozen in de gemeenteraad maar kiest bewust voor dit BCSD waar zij haar ervaring  en sociale talenten het best kan inzetten voor onze lokale gemeenschap.

In het college is er één nieuwkomer, Robby Diels. Hij haalde als raadslid een zeer sterk resultaat op 14 oktober en wordt bevoegd voor mobiliteit, jeugd, duurzaamheid en bosbeheer. Ook de fractievoorzitter is een nieuw gezicht. Voortaan zal Marleen Verbeek de fractievergaderingen leiden en het CD&V-standpunt in de gemeenteraad verwoorden.

Dankzij een coalitieakkoord met Open VLD kan ons bestuur rekenen op de steun van 15 van de 25 gemeenteraadsleden. Graag hadden we de liberale fractie ook vertegenwoordigd gezien in het college. Maar hoewel vooraf was afgesproken dat zij en hun kartelpartner aparte fracties zouden vormen na de verkiezingen, bleek er toch geen bereidheid bij die partner om hiervoor de nodige handtekeningen te plaatsen. Er zijn gelukkig ook andere manieren om goed samen te werken, zoals gezamenlijke fractievergaderingen. En met de steun van CD&V kan Open VLD ook een functie opnemen in de politieraad, het BCSD en een sociale woonmaatschappij. Om het liberale jargon eens te gebruiken: wij hebben er ‘goesting’ in  om de volgende jaren met Rita Thjis, Jef Van Hemelen en Charlotte Brosius te mogen samenwerken. Ja, CD&V is helemaal klaar om de volgende 6 jaar in Kasterlee, Lichtaart en Tielen ‘De weg vooruit’ te gaan!