C van commentaar.  Begin maart 2019 hebben de 29 Kempense burgemeesters mij opnieuw aangeduid als hun voorzitter. De Conferentie van Kempense burgemeesters voorzitten, is een taak zonder enige vergoeding, maar eentje die wel tijd en energie vraagt. De conferentie werkt meestal in de luwte en coördinerend. Er wordt actief gestreefd naar een consensus tussen alle burgemeesters. Die vertegenwoordigen in deze legislatuur vier politieke stromingen. Een kleine gemeente als Baarle-Hertog heeft er evenveel recht van spreken als pakweg Turnhout, Geel of Herentals.

De Conferentie verdedigt zowel de belangen van het gemeentelijke beleidsniveau als die van de Kempen in zijn geheel. Wanneer taken worden afgewenteld op de gemeenten zonder de nodige ondersteuning, dan verheffen we onze stem. Als de gemeentelijke autonomie in gevaar komt, dan staan we zij-aan-zij op de barricaden.

Daarnaast treden we in dialoog met de Vlaamse en federale overheid, de provincie en de gouverneur, het parket, De Lijn of de NMBS... We vragen instrumenten om handhavend op te treden tegen wonen in weekeindverblijven. We overleggen met AWV over oplossingen voor de mobiliteit aan de inkom van Herentals, de Ring van Turnhout of de Antwerpse steenweg in Geel. Bij de NMBS bepleiten we stipte treinen, comfortabel materieel en moderne stations. Recent boekten we succes met de steun die minister Vandeurzen toekent aan een centrum voor residentiële drugopvang in de Kempen. Binnenkort werken we mee aan een studiedag van het parket over de aanpak van motorbendes. Met IOK werkt de conferentie aan een handhavingsinstrumentarium voor inbreuken op de stedenbouwwetgeving. De thema’s die aan bod komen, zijn erg uiteenlopend.

De Conferentie van Kempense burgemeesters is tegelijk een lerend netwerk. Burgemeesters zijn ook collega’s die van elkaar kunnen leren. Tijdens onze bijeenkomsten wisselen we informatie uit over de wijze waarop wij in onze gemeenten soortgelijke problemen aanpakken. Het is fijn dat ik dit vanuit een trekkende rol mee mag gestalte geven.