25 oktober 2018

Beschouwingen bij de verkiezingsuitslag

In januari 2019 ga ik in de politieraad en de zoneraad van de brandweer bijna allemaal nieuwe burgemeester tegenkomen. In veel buurgemeenten hebben de verkiezingen grote veranderingen teweeg gebracht. Daarom springt het sterke resultaat van CD&V-Kasterlee des te meer in het oog. De kiezer heeft het gevoerde beleid beloond en vertrouwt erop dat onze ploeg ook de volgende jaren de juiste keuzes maakt voor Kasterlee, Lichtaart en Tielen. Zelf kreeg ik een pak stemmen achter mijn naam. En ja, dat doet deugd. Het is een aanmoediging om op de ingeslagen weg van dienstbaarheid, deskundigheid en daadkracht verder te gaan. Oprecht dank hiervoor! Ook namens ons ganse team van 25 kandidaten.

Bij het overlopen van de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad springen twee dingen in het oog. 7 raadsleden wonen in Tielen, wat in verhouding veel is. Sedert de fusie in 1977 had deze deelgemeente waarschijnlijk nooit meer raadsleden. Precies evenveel als er vrouwen verkozen zijn. En dat is dan in verhouding weer weinig. Er is zelfs een 7-koppige fractie die alleen uit mannen bestaat. Voortaan is de gemeenteraad tegelijk ook de OCMW-raad maar de verschillende fracties gaan nog wel kandidaten kunnen voordragen voor het Bijzonder comité sociale dienst dat de individuele steundossiers behandelt.

Onze plannen liggen klaar. Dankzij de stabiliteit in het bestuur kunnen we daar meteen aan verder werken. Zo gaat er geen kostbare tijd verloren. Continuïteit in het beleid draagt ook bij aan ons gezond financieel beleid op lange termijn. Onze belangrijkste plannen zijn ondertussen door iedereen wel gekend: uitvoering masterplan Bloemenwijk en masterplan kern Kasterlee. Uitwerken van masterplan kern Tielen, uitrollen van het nieuwe mobiliteitsplan, en een sterker lokaal sociaal beleid dankzij de integratie van het OCMW in de gemeente. Wij zijn er helemaal klaar voor.