10 juli 2018

Brexit

De onderhandelingen over de Brexit blijven aanmodderen. De regering May leek enkele dagen geleden eindelijk haar ei te gaan leggen, maar ondertussen verlaten de harde brexiteers met luid hanengekraai het Westminster kippenhok. In Vlaanderen hopen we op een ‘soft Brexit’ scenario. Maar we moeten er rekening mee houden dat er geen deal kan worden gemaakt. Er is nood aan een globaal en proactief plan zoals in Nederland, om ons voor te bereiden op alle mogelijke scenario’s. De landbouw is één van de sectoren die het sterkst getroffen zal worden door een ‘harde Brexit’. Onze boeren dreigen zo 2 maal het kind van de rekening te worden. Want de Brexit betekent naast impact op de export ook een daling van het Europese landbouwbudget Ons land zou op basis van de voorstellen van de Europese commissie 220 miljoen verliezen.