12 mei 2015

Burgemeester Ward Kennes haalt uit naar NMBS omwille van ontoegankelijkheid station Tielen

Geachte redactie,

Hoewel de toegankelijkheid van de NMBS-stations geen gemeentelijke materie is en de bevoegde minister onlangs nog eens in haar antwoord op een parlementaire vraag bevestigde dat de gemeentebesturen hierin geen enkele rol te spelen hebben, schreef burgemeester Ward Kennes twee brieven over de toegankelijkheid van het station van Tielen voor rolstoelgebruikers. Een eerste brief aan Jo Cornu, de gedelegeerd bestuurder van de NMBS, van begin maart bleef twee maanden onbeantwoord. Daarom kroop de burgemeester opnieuw in de pen om deze keer een brief te richten aan Minister Galant, bevoegd voor de NMBS. Daarin vraagt hij met aandrang het station van Tielen op te nemen in de lijst van stations waar assistentie kan worden voorzien voor rolstoelgebruikers.

Volgende week maandagavond zal hij zijn initiatieven inzake toegankelijkheid van de NMBS en De Lijn verder toelichten op de raadscommissie in het gemeentehuis van Kasterlee.

Ward Kennes: ‘Ik wil van de Minister ook te weten komen welke criteria de NMBS gebruikt om te bepalen welke stations prioritair toegankelijk worden gemaakt of waar via een mobiel team assistentie kan worden voorzien. Tenslotte heb ik haar ook gevraagd wie voor de gemeente  Kasterlee het vast aanspreekpunt is bij de NMBS, waar we met al onze vragen en suggesties die verband houden met het station van Tielen terechtkunnen.  De afwezigheid van een vast aanspreekpunt is een grote handicap om samen te werken rond de stations en toont aan dat een moderne bedrijfscultuur bij de NMBS nog lang niet gerealiseerd is.

BijlageGrootte
PDF icon 2015-03-06briefJoCornu.pdf118.93 KB