15 november 2018

Hoe herdenken we 100 jaar einde van de Groote Oorlog?

2014-18 stond in het teken van de Groote Oorlog. De onverwachte start in augustus 1914, het enthousiasme waarmee jonge mannen naar het front trokken, het Kerstbestand, de eerste gasaanval, het begin van de Armeense genocide, het vastgelopen front, de uitzichtloze loopgravenstrijd, de nieuwe oorlogstechnieken zoals vliegtuigen en tanks, de offensieven waarin honderdduizenden jonge mensenlevens werden vernietigd voor amper of geen terreinwinst. Er zijn films over gemaakt, musea heringericht, evocaties gehouden, het battlefield toerisme kreeg een boost en de vredeseducatie werd versterkt.

In Kasterlee hebben we op 11 november telkens de gesneuvelden herdacht. En dit jaar ook een vredesboom geplant Een zomereik die we alle groeikansen willen geven om ons eraan te herinneren dat geweld, oorlog en vijanddenken geen oplossingen brengen. Maar dat we die oplossingen moeten zoeken in vrede, verzoening, vergeving en respect voor diversiteit.

Gelukkig ziet Europa er honderd jaar na de Wapenstilstand van 1918 heel anders uit. De Europese Unie en de waarden die ze verdedigt, vormen vandaag een dam tegen een nieuwe moordende broederstrijd. Niet voor niets kreeg de EU de Nobelprijs voor de Vrede. In mei 2019 zijn er Europese verkiezingen. Dat is een ideale gelegenheid om het debat over de vredesrol van Europa te voeren en te versterken. De fundamentele keuze zal gaan tussen partijen die Europa tot zondebok maken en een terugkeer naar de nationale soevereiniteit prediken aan de ene kant, en de partijen die de nationale belangen kunnen overstijgen en die samen binnen het kader van een rechtstaat en een Unie van waarden naar menselijke oplossingen zoeken. Uit de Eerste Wereldoorlog kunnen vele lessen worden getrokken, maar die over de noodzaak van een Europees politiek project is er zeker een van.