22 maart 2018

Hoe kijkt het gemeentebestuur naar de boskappingen?

Om de zoveel jaar voeren het Agentschap Natuur en Bos en de Provinciale Groendomeinen in hun bossen grote kappingen uit. Dat past binnen langlopende bosbeheerplannen die een typische fauna of flora willen versterken of herstellen. Bepaalde vogels en insecten kunnen maar gedijen in de juiste biotoop zoals een zanderige heidevlakte. In elk geval verdwijnt er geen vierkante meter natuur. Maar soms wordt een vorm van natuur omgezet in een andere.

Grootschalige boskappingen roepen weerstand op. Er rijzen vragen over het klimaatbeleid, het toerisme of de schoonheid van onze bossen. De ene verkiest een dicht bos, de andere houdt van afwisseling tussen bossen en heide. Bosbeheer is in de 21e eeuw een complexe, wetenschappelijke materie en niet iedereen weet waarom bosbeheerders nu precies die keuze maken. Meer en betere communicatie is broodnodig.

Momenteel worden op meerdere plaatsen tegelijk in onze gemeente op grotere schaal bomen gekapt. Ook het gemeentebestuur vindt dit te drastisch, zelfs als dit gebeurt in functie van diversiteit, duurzaam bosbeheer en natuurdoelstellingen. Schepen Guy Van de Perre, bevoegd voor bosbeheer, heeft daarom namens het gemeentebestuur van Kasterlee een persbericht verstuurd, met als boodschap: “We merken dat er bij onze inwoners veel vragen en bedenkingen leven over het bosbeheer. Daarom vragen we aan de betrokken instanties om voorlopig geen nieuwe ontbossingen en grote kappingen op te starten”. Als gemeentebestuur zijn we niet bevoegd om deze boswerken stop te zetten. Maar wij willen wel met het Agentschap Natuur en Bos, het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete, de provinciale Groendomeinen en de Bosgroep Kempen Noord bekijken wat in de bosbeheerplannen nog voorzien is en op welke manier dit verder kan verlopen op een wijze dat het draagvlak voor duurzaam bosbeheer niet wordt ondergraven.