30 mei 2017

Hoe maken we onze gewestwegen veiliger?

Een bestuurder die de controle over het stuur verloor, veroorzaakte ter hoogte van Kleinrees een ware tragedie onder een groep fietsers. Balans drie doden en ook zwaargewonden. Was dit ongeval niet gebeurd als er al lichten hadden gestaan? Dat zullen we nooit weten, want menselijk falen valt helaas niet uit te sluiten.

Maar dat er al een tijd een procedure lopende is om het kruispunt veiliger te maken, maakt het voorval nog dramatischer. Met de steun van de bewoners van Kleinrees heeft het gemeentebestuur vorig jaar wegbeheerder AWV gevraagd werk te maken van een veilig kruispunt. Daarop is een procedure gestart om de ganse N19 veiliger te maken. Naast een veilig kruispunt gaat dit ook over het afsluiten van zijwegen en op termijn kan de politiezone er ook trajectcontrole invoeren.

Ik erger mij vaak aan de tijd dat het kost om iets in beweging te krijgen maar ik besef dat wegbeheerder AWV onmogelijk alle onveilige plaatsen in Vlaanderen tegelijk kan aanpakken. Daarvoor ontbreken middelen en mankracht. Pleidooien om alle onveilige punten tegelijk aan te pakken, leiden er in de praktijk alleen maar toe dat er veel wordt gekakeld, maar op het terrein niets verandert. Enkel door bij AWV aan te dringen om stap voor stap gevaarlijke situaties op hun wegen aan te pakken, boeken we op termijn resultaten.

Op die manier is de Noord-Zuid Kempen er gekomen die elk jaar 5 miljoen voertuigen uit het dorpscentrum houdt. En zo starten op 26 juni de werken voor een veilige schoolomgeving langs gewestweg N134. En nog in juni komt het lastenboek op de gemeenteraad voor veilige fietspaden langs dezelfde gewestweg van Lichtaart naar Poederlee. Dat heeft allemaal heel veel voeten in de aarde gehad. Veilige gewestwegen is een zaak van veel geduld, logge procedures, een hoop frustratie maar toch ook tastbare resultaten voor wie volhardt en op de nagel blijft kloppen.