23 januari 2017

Hoe zit het nog met de Burgemeestersconvenant?

Het nieuws dat De Lijn na de invoering van een lage emissiezone in de stad Antwerpen haar meest vervuilende bussen naar de Kempen stuurt, kan echt niet op begrip rekenen. De Kempense gemeenten hebben zich er via het Burgemeestersconvenant in het Pact 20/20 toe verbonden om tegen 2020 de CO² uitstoot met 20% te laten dalen. Vervuilende lijnbussen zijn daarmee niet te verenigen.

Elk jaar voorzien wij in de begroting van Kasterlee een budget om het burgemeestersconvenant in concrete maatregelen om te zetten. Met dit budget wordt de meerkost betaald van elektrische voertuigen, worden gebouwen beter geïsoleerd en worden oude stookinstallaties vervangen door moderne en zuinige types. Die investeringen werpen ook meetbare vruchten af.

Zo werden in de gemeenteschool van Lichtaart de stookplaats gerenoveerd, ramen en deuren vervangen en de zoldervloer geïsoleerd. Resultaat: een daling van het gasverbruik met 33%, van 24.700 m³ in 2015 naar 16.800 m³ in 2016. In het OC Lichtaart werden met het budget van het Burgemeestersconvenant een relighting en een stookplaatsrenovatie uitgevoerd. Het elektriciteitsverbruik daalde van 44.650 naar 27.230 kWh; het gasverbruik is zelfs meer dan gehalveerd: van 19.850 naar 8.865 m³. Andere initiatieven zijn de zonnepanelen die we dit jaar op de sporthal Tielenhei en op het BRT-gebouw gaan leggen. De intrede van een klimaatscepticus in het Witte Huis, zal ons niet van onze koers doen afwijken.