20 november 2017

Nieuwe impulsen voor nieuwjaarzingen?

Het nieuwjaarzingen op de laatste dag van het oude jaar maakt deel uit van de tradities zoals Sinterklaas, Driekoningen, Sint-Maarten of de Greef van Halfvasten waarbij kinderen bepaalde rituele handelingen vervullen en daarvoor een beloning krijgen. Met ‘nieuwejarekeszoete’ trekken ze van huis naar huis, zingen een lied en krijgen ze daarvoor een snoepje of een centje. ’s Ochtends zingt men in het centrum rond de kerk. In de namiddag worden de gehuchten aangedaan of gaat men zingen bij mensen die men goed kent. Als gemeente ondersteunen we deze kindertraditie met  aankondigingsborden en beveiligde oversteekplaatsen. In elk dorp wordt ook aan een gemeentelijk gebouw iets gegeven aan de zangers.

Maar de laatste jaren zakken de aantallen nieuwjaarszangers. Daarom gaan er stemmen op om onze inwoners warm te maken deze traditie in ere te houden. Zo zijn er suggesties om in de appartementsgebouwen afspraken te maken voor een beurtrol om de kosten en de tijd te verdelen. Nu gebeurt het dat van de vele deuren er geen enkele opengaat. Om de traditie te versterken, zouden ook nieuwe liederen kunnen aangeleerd worden, zoals in Tielen recent is gebeurd. Heel wat mensen moeten met Oudjaar werken of inkopen doen, maar wie niet thuis is, kan een mandje zetten met een boodschap om er iets uit te nemen. Oudjaarzangers zijn eerlijke mensen! En wie thuis is, kan de deur versieren met de boodschap ‘zangers welkom’.

Misschien moeten degenen die het nieuwjaarszingen een warm hart toedragen en creatieve ideeën hebben de koppen eens bij mekaar steken om deze kindertraditie een nieuwe impuls te geven. Want het is echt iets van onze drie dorpen Kasterlee, Lichtaart en Tielen.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee