8 januari 2014

Omkadering lokale besturen voor instroom Roemeense en Bulgaarse migranten

Sinds 1 januari moeten Roemenen en Bulgaren geen arbeidskaart meer hebben om in ons land te werken. Ward ondervroeg minister Bourgeois over de omkadering die de minister biedt aan de lokale besturen om zich voor te bereiden op de verwachte instroom van deze migranten. Zowel wat de financiële gevolgen betreft als de opvolging op het gebied van huisvesting, arbeidsomstandigheden, toeleiding naar een inburgeringstraject, opvang van anderstalige kinderen in het onderwijs.

Een specifiek probleem is dat we E.U. burgers niet kunnen verplichten om een inburgeringstraject (lessen Nederlands en Maatschappelijke Oriëntatie) te volgen. Ward kaartte dit reeds eerder aan bij Minister Bourgeois –lees het persbericht “Inburgering EU-burgers op de Europese agenda zetten” en Vlaanderen neemt nu samen met ander landen initiatieven om dit probleem op de Europese agenda te zetten.

Ward stelde in de commissie tevens een vraag om uitleg aan Minister  Bourgeois over een inburgeringstraject op maat van het stijgend aantal Europese en arbeidsmigranten