25 maart 2015

Oppositievoorstel over AED aankoop verwoordt perfect het CD&V standpunt

Op de gemeenteraad van 24 maart 2015 stond een principieel akkoord om AED (externe automatische defibrillatoren)  toestellen aan te kopen op de agenda. Dit gebeurde naar aanleiding van een recent incident met een familielid van CD&V-gemeenteraadslid Eric Lauwers die zowel op de CD&V-fractievergadering als op de gemeenteraad de plaatsing van dergelijke toestellen krachtig bepleitte.

Zowel burgemeester Ward Kennes als schepen van welzijn Sumati Adriaensen waren de voorbije maanden achter de schermen volop bezig om de aankoop en strategische plaatsing van AED’s in Kasterlee voor te bereiden. Kennes legde daarvoor in december 2014 de nodige contacten met de federale gezondheidsinspectie. Adriaensen inventariseerde de voorbije weken de reeds aanwezige toestellen op ons grondgebied.  Tegelijk werd aan intercommunale IOK gemeld dat Kasterlee interesse heeft in de groepsaankoop van AED toestellen.

Het voorstel van onze collega Tim Vanneste (N-VA) kwam dan ook op het goede moment en sluit perfect aan bij de voorbereidende stappen die door burgemeester en schepen reeds waren gezet! CD&V heeft dan ook niet geaarzeld om dit voorstel van de oppositie goed te keuren. “Zeker wanneer het gaat over zaken die voor onze inwoners het verschil kunnen maken tussen leven en dood, moeten we allemaal aan één zeel trekken”, zegt burgemeester Ward Kennes. “Voor ons primeert de inhoud op de pluimen die iemand op zijn hoed mag steken.”

“Op een aantal plaatsen in Kasterlee, Lichtaart en Tielen” zijn nu reeds AED’s beschikbaar, lichtte schepen Sumati Adriaensen toe, “Het zal er nu op aankomen om vooral de gaten in te vullen om tot een optimale spreiding te komen”. “Toestellen alleen volstaan niet, we gaan ook mensen opleiden om ze te gebruiken in combinatie met reanimatietechnieken”, vult burgemeester Kennes aan. “We kijken daarvoor in de eerste plaats naar samenwerking met het Rode Kruis om zo Kasterlee’ hartveilig’ te maken”.