18 januari 2018

Waarom ‘De weg vooruit?

Op de politieke nieuwjaarsrecepties wordt de aftrap gegeven voor het verkiezingsjaar 2018. CD&V voorzitter Wouter Beke doet dit met de woorden ‘De weg vooruit’. De weg vooruit is kiezen voor een politiek die niet zoekt naar zondebokken, maar naar oplossingen. Het is stoppen met klagen en polariseren, maar luisteren naar wat mensen echt bezig houdt om de levenskwaliteit te verbeteren van elke mens, zonder onderscheid. We mogen ons niet laten afleiden door de angstbeelden die ons naar links of naar rechts willen sturen. CD&V gaat voor de én-én-samenleving, die de krachten bundelt van alle mensen van goeie die vooruit willen met onze samenleving. De weg vooruit is die van de mensen die het beste van zichzelf delen om samen verder te geraken. Het is de weg van zorgen voor jezelf én elkaar. De weg naar een buurt waarin je jezelf kan zijn én je buren kent, naar nette en leefbare wijken. De weg vooruit loopt langs respect voor mekaar én de natuur, langs het gezond verstand én de zotste dromen.

Voor CD&V is het duidelijk dat mensen zich veilig moeten voelen. Als ziekte, werkloosheid of ongeval jou treft, moet jij kunnen rekenen op de georganiseerde solidariteit van de sociale zekerheid. Je goede naam, je integriteit, je eigendom verdienen bescherming van de overheid. Die moet hard durven optreden als dat echt nodig is. Want christen-democraten willen geen samenleving waar mensen zich opsluiten achter hun eigen voordeur. Wij willen beschermen, zonder ons af te schermen. De weg vooruit betekent dat je geen muren bouwt maar wegen legt om te verbinden. In Vlaanderen, in de Kempen, in Kasterlee.