15 april 2018

Waarom aansluiten bij de Statiegeldalliantie?

De Britse regering wil voor drankverpakkingen van plastiek, glas of metaal statiegeld invoeren kondigde milieuminister Gove aan op 28 maart. Precies één dag nadat de gemeenteraad van Kasterlee unaniem besliste om aan te sluiten bij de statiegeldalliantie die de Vlaamse regering vraagt om ook deze stap te zetten. Reeds 38 landen zijn het VK en Vlaanderen voorgegaan.

Uw gemeentebestuur voert al jaren een gevecht tegen zwerfvuil waarvan drankverpakkingen een zeer belangrijk onderdeel vormen. Wij doen dat met  preventieve acties, de PMD-zak, de inzet van zwerfvuilprikkers, GAS-boetes en andere financiële strafmaatregelen, politiecamera’s en sporenonderzoek. Maar dit alles belet niet dat er in de bermen en grachten nog altijd veel drankverpakkingen rondslingeren. Er is een hardnekkige minderheid van asociale en respectloze mensen die de natuur en ons aller leefmilieu als hun persoonlijke vuilnisbak beschouwen. Het kost de overheden in Vlaanderen elk jaar vele miljoenen euro’s om deze boel op te ruimen.

Statiegeld betekent dat bij de verkoop van blikjes en flesjes telkens een klein bedrag (20 cent) wordt aangerekend dat de consument integraal terugkrijgt als hij zijn blik of fles weer inlevert. Dat kan op vele manieren worden georganiseerd. Je kan de terugnametoestellen plaatsen bij de verkoper maar ook op centrale punten waar veel volk komt. Technisch is er ontzettend veel mogelijk en het zijn niet alleen de winkeliers en zelfstandigen die dat moeten organiseren. Het is een maatschappelijk probleem dat we samen moeten aanpakken en waarin ook de gemeenten en afvalintercommunales een rol kunnen opnemen.

Zwerfvuil is storend. Het vormt een acuut gevaar voor het vee als het in de voedselketen terechtkomt en de ingewanden van dieren opensnijdt. Het tast de toeristische uitstraling van ons dorp aan. Statiegeld lost niet in één klap alle problemen op. Maar het is een noodzakelijke stap naar 100% inzameling en recyclage van PET-flessen en blikjes’, zoals de ervaring in anderen landen leert.