3 mei 2018

Waarom een convenant met Inter afsluiten over toegankelijkheid?

In december 2006 werd binnen de Verenigde Naties een verdrag getekend over de Rechten van personen met een handicap. Dit vormt ook voor Kasterlee het kader om te werken aan toegankelijkheid. We streven naar een gemeente waar iedereen gelijkwaardig en onafhankelijk toegang heeft tot de gebouwen, publieke ruimte, dienstverlening en communicatie. Zo kunnen inwoners tot op hoge leeftijd kwaliteitsvol wonen, werken, dagelijkse activiteiten uitvoeren en zich verplaatsen en ontspannen. Met inbegrip van onze inwoners met een zichtbare of onzichtbare beperking. Rond toegankelijkheid werd de voorbije jaren een en ander gerealiseerd, zoals het rolstoelpad ‘De Witte Bergen’, rolstoeltoegankelijke bushaltes, en ons nieuw toeristisch kantoor kreeg een A-label voor toegankelijkheid!

Alle bouwplannen van de gemeente werden reeds vooraf beoordeeld op toegankelijkheid. Daarom is het voor bestuurders erg frustrerend wanneer achteraf in de praktijk toch nog problemen opduiken. Voortaan zullen we voor onze bouw- en inrichtingsprojecten een advies vragen aan expertisebureau Inter. Dat biedt inhoudelijke beleidsondersteuning, advies voor gemeentelijke infrastructuur, evenementen en stedenbouwkundige aanvragen; het begeleidt toegankelijke publieksactiviteiten, en werkt aan communicatie en vorming. En dat telkens vanuit de invalshoek toegankelijkheid. We gaan Inter inschakelen voor onder meer de grote masterplannen: de heraanleg van de Markt, masterplan Tielen en masterplan Bloemenwijk.

Bij infrastructuur wordt vaak gefocust op rolstoeltoegankelijkheid. Maar Inter zal ook werken rond visuele, mentale en auditieve beperkingen. We zijn vastberaden verdere concrete stappen te zetten naar een meer inclusieve samenleving waaraan iedereen op een respectvolle en gelijkwaardige wijze kan deelnemen. Daarom zal ik met overtuiging op 3 mei het Convenant Toegankelijkheid met Inter plechtig ondertekenen.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee