13 februari 2017

Waarom een vrijwillige burgerdienst mogelijk maken?

In onze buurlanden kent het systeem van vrijwillige samenlevingsdienst succes. In Frankrijk kiezen 60.000 jongeren voor de Service Civique, in Duitsland 80.000 voor de Bundesfreiwilligendienst en in Italië 45.000 voor de Servizio Civile. Ook in Vlaanderen moeten jonge mensen de kans krijgen om vanuit een diverse achtergrond elkaar in het kader van een structureel engagement te ontmoeten. Tijdens een vrijwillige burgerdienst kunnen jongeren gedurende 6 à 12 maanden gezamenlijk burgerzin kweken. Het sterkt hen ook in hun persoonlijke ontwikkeling tot actieve, kritische, verantwoordelijke en zorgende burgers. Het is een instrument om de sociale cohesie te versterken. Een vrijwillige burgerdienst kan jonge mensen meer zelfvertrouwen en een  gevoel van eigenwaarde geven en hen inspireren om hun verdere leven te oriënteren.

Samen met een aantal CD&V collega’s in het Vlaams Parlement hebben we een conceptnota uitgewerkt met als doel 6.000 Vlaamse jongeren tussen 18 en 25 te laten participeren in een burgerdienst. We houden ook rekening met het sociale kader om te voorkomen dat enkel kinderen uit de middenklasse voor een vrijwillige burgerdienst zouden kunnen kiezen. Daarom willen we voor werkloze jongeren de verplichting om werk te zoeken opschorten. Zo kunnen zij een goede attitude aanleren die hun kansen op werk later verhoogt.

Voor de uitvoering van deze burgerdienst kijken we naar instellingen waar jongeren een meerwaarde kunnen leveren aan de gastorganisatie en zelf meerwaarde ervaren op het vlak van levensoriëntering en  attitude. Menselijk contact moet belangrijk zijn en de kans op ‘crowding out’ van bestaande arbeid of vrijwilligerswerk zo klein mogelijk.