6 maart 2017

Waarom een week van de vrijwilliger?

Voor heel veel mensen is zich vrijwillig inzetten de doodnormaalste zaak van de wereld. Ze doen dat elke dag in hun gezin, in hun buurt, in een vereniging, voor iemand die van hen afhankelijk is, in een school of voor een solidariteitsactie. “Niet alles moet betaald worden en niet alles moet door de overheid gebeuren”, zeggen christen-democraten. De ondersteuning van vrijwilligerswerk zit dan ook in ons politieke DNA. Door iets voor anderen te doen, word je zelf meer mens. Daarom willen wij het vrijwilligerswerk deze week bewust waarderen en stimuleren.

N.a.v. de week van de vrijwilliger, van 4 tot 12 maart,  krijgen de zowat 700 vrijwilligers van gemeentebestuur, OCMW en allerlei gemeentelijke diensten en adviesraden  een persoonlijk bedankkaartje.  Ook op sociale media en via een banner aan het gemeentehuis zetten wij hen in de kijker. Later dit jaar volgen nog een vrijwilligersontbijt, een vormingsnamiddag en een enquête waarmee de vrijwilligers zelf hun inzet en mogelijkheden kunnen evalueren.

Wie interesse heeft in vrijwilligerswerk in Kasterlee kan terecht bij de vrijwilligersvacaturedatabank. Je geeft enkele criteria in en dan krijg jij de profielen die bij jou passen. Lokale verenigingen die nog vrijwilligers zoeken, kunnen hun vacatures ook via dit kanaal verspreiden. Vraag en aanbod vinden mekaar op de webstek www.vrijwilligerswerk.be.