5 februari 2018

Waarom uitkijken naar een locatie voor een recyclagepark?

Over ons ‘containerpark’ krijgen we geregeld positieve reacties: vriendelijk personeel, lage tarieven, centraal gelegen. Waarom zou je dan in godsnaam een andere locatie zoeken? Het huidige park ligt echter in landbouwgebied en is dus zonevreemd. En de milieuvergunning loopt af in februari 2021. Regulariseren met een RUP maakt weinig kans. KMO-zones en recyclageparken horen langs grote wegen te liggen en niet langs landbouwwegen of wegen om gehuchten te ontsluiten. Vandaag krijgt een recyclagepark langs alle kanten een buffer van 10 à 15 meter groenvoorzieningen en moeten de wagens aanschuiven op eigen terrein. Dan schiet er van de huidige locatie niet veel over. Maar als we een duurzaam gemeentelijk milieubeleid willen voeren, is een modern recyclagepark een onontbeerlijke schakel.

Toen bleek dat ook de buren van Lille uitkeken naar een nieuwe locatie, hebben we IOK een studieopdracht gegeven voor een mogelijke locatie. OVAM – in Vlaanderen toch wel dé autoriteit inzake afval en recyclage – is trouwens van oordeel dat een park best een 30.000 inwoners bedient. In de loop der jaren zijn diverse locaties in Gierle, Tielen, Poederlee en Lichtaart onderzocht. Nadat de andere plaatsen om uiteenlopende redenen afvielen, kwam de studie uit bij het grensgebied van Lichtaart en Poederlee.

Momenteel is er nog niets beslist. We beschikken enkel over het resultaat van een zoektocht. Terechte vragen over mobiliteit, milieueffecten, schaalvoordelen of uitbating vergen alleszins bijkomend studiewerk. Over grondverwerving of het opmaken van een RUP zijn dus nog geen beslissingen genomen. Evenmin is beslist de zoektocht stop te zetten. Alle constructieve suggesties voor andere en nog te onderzoeken locaties zijn dan ook meer dan welkom.