14 december 2017

Waarom zijn de vrijwilligers het cement van de samenleving? C van commentaar.

Een samenleving heef infrastructuur, reglementen, winstgevende bedrijven en een dienstbare overheid nodig. Dat zijn de bakstenen waarmee het huis wordt opgetrokken om iedereen beschutting en een plekje te geven. Maar om die stenen bij elkaar te houden is er meer nodig. Zoals verbondenheid, gedeelde waarden én vrijwilligerswerk. Dat vrijwilligerswerk kan vele vormen aannemen. Heel informeel door rond je huis het openbaar domein netjes te houden of voor een zieke buur boodschappen te doen. Je kan ook een taak opnemen als jeugdtrainer, bestuurslid, lid van een adviesraad, als mantelzorger of in een woonzorgcentrum. Dan wordt het al wat structureler en gaan anderen ook echt op jou rekenen.

Het gemeentebestuur van Kasterlee doet zelf ook een beroep op honderden vrijwilligers. Je komt ze overal tegen: in het bibcafé, de speelpleinwerking, het lokaal dienstencentrum Harten Drie, de scholen, het onderhoud van recreatieve paden, Kabouterberg, de gemeentelijke adviesraden, enz. Voor hen maken we werk van een verwelkomingsbeleid, vorming, duidelijke taakomschrijvingen, een verzekeringspolis, netwerk- en inspraakmomenten en ook een vertrekbeleid wanneer iemand het engagement wil stopzetten.

Als vrijwilliger kunnen mensen talenten ontplooien die in de familiale of professionele sfeer soms onderbelicht blijven. Vrijwilligerswerk biedt kansen op boeiende ontmoetingen. Je kan er een deel van je energie in kwijt en je vindt er waardering en respect voor wie je bent en wat je doet. Het kan heel complementair zijn met je werk of juist in het verlengde ervan liggen. Maar altijd is het gestoeld op engagement, enthousiasme en het geloof dat er iets extra nodig is om de samenleving vlot te laten draaien. Het gemeentebestuur is alle vrijwilligers in onze gemeente heel erg dankbaar. Als het in Kasterlee zo aangenaam wonen is, dan is dat zeker ook in grote mate aan die talrijke vrijwilligers te danken.