8 mei 2017

Wat als Turkije een referendum over de doodstraf organiseert?

De referenda in Nederland over het EU-verdrag met Oekraïne, in het VK over de Brexit, in Hongarije over asielopvang en in Turkije over de nieuwe grondwet, hebben mijn scepsis voor deze vorm van besluitvorming alleen maar gevoed. Een volksraadpleging bracht België ooit aan de rand van een burgeroorlog.

Momenteel breekt Europa zich het hoofd over het aangekondigde Turkse referendum  over de herinvoering van de doodstraf. Deze straf staat haaks op de waarden van onze rechtstaat. Wie ze wil invoeren, kan en mag van ons geen enkele hulp verwachten. In geval van een referendum, moeten de Europese landen eensgezind alle juridische en politieke middelen uitputten om dit tegen te gaan

Kunnen we campagnes verbieden? Gaan we de organisatie van het referendum tegenwerken? Zullen we de diplomatieke druk nog opdrijven? Het is niet evident om burgers van een staat te verbieden om in een ambassade of consulaat een stem uit te brengen, dat klopt. Maar regering en parlement, de Europese Commissie en de andere EU-lidstaten moeten hier toch echt wel alle democratische middelen waarover ze beschikken uit de kast halen om te voorkomen dat binnen de grenzen van de EU hierover kan worden gestemd.

De doodstraf is een rode lijn. Als een kandidaat-lidstaat zoals Turkije die overschrijdt, dan trekt hij finaal de stekker uit de toetredingsgesprekken met de EU.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee