5 juli 2018

Wat hebben we onze jeugd te bieden in de zomermaanden?

Bij het einde van het schooljaar wil ik alle leerlingen en studenten een fijne vakantie toewensen. Zelfs als er een tweede zit op het programma staat, volgen nu toch enkele weken ontspanning. Het gemeentebestuur heeft deze zomer voor het jonge volkje weer een en ander op stapel staan.

In de eerste plaats organiseren we zelf heel wat activiteiten. Zoals de speelpleinwerking van de Speelvogels. Het gemeentelijk jeugdterrein de Rulheyde is voor hen een speelparadijs, met een reuzenzandbak, plonsbad, go-cartparcours, kampen- en boomhuttenbouwplaats, een houten tipi en pamperpaal en een podium. Het nieuwe speelpaviljoen is er gevuld met bergen speelmateriaal. Ook kinderen met een beperking of die extra begeleiding nodig hebben, zijn welkom. Daarnaast zijn er de K-dagen met afzonderlijke workshops, uitstappen en andere leuke dagactiviteiten in Kasterlee of op verplaatsing.

Heel wat ouders nemen ook het initiatief om tijdens de vakantie hun straat om te vormen tot een heuse speelstraat. Zij krijgen daarvoor onze steun met de signalisatievergunningen en vooral met veel spelmateriaal dat we graag ter beschikking stellen. Ook even vermelden dat de subsidies die de gemeente geeft voor de straatbarbecues kunnen aangewend worden voor een springkasteel, een grimeur of op de jeugd gerichte activiteiten.

Uiteraard ondersteunen we ook de kampen van onze jeugdbewegingen met containers voor het kampvervoer. De traditionele jeugdkampen blijven voor vele jonge mensen topmomenten waar een jaar lang naartoe wordt geleefd. We kijken ook uit naar de vele duizenden jongeren die naar Kasterlee op kamp komen uit heel Vlaanderen en zelfs uit het buitenland. Ik sluit graag af met een schouderklopje voor alle vrijwillige jeugdleiders die in juli en augustus weer boeiende, sportieve en vormende momenten gaan aanbieden.