1 maart 2018

Wat heeft het Fietspunt te bieden?

Twee jaar geleden leek het doek te vallen over de fietspunten. De NMBS trok de stekker eruit. Het protest dat onder meer ikzelf namens de Kempense gemeentebesturen mocht voeren, leidde tot een doorstart met de steun van de provincie Antwerpen. Ook het station van Tielen zit nu in het fietspuntennetwerk.

In het businessplan van de fietspunten zit een sterk basispakket, aangevuld met dienstverlening op maat van elk van de 14 gemeenten. De medewerkers houden de fietsenstallingen aan het station netjes, ze verwijderen sluikafval en onkruid, labelen verkeerd gestalde fietsen en halen achtergelaten weesfietsen weg. Ze houden ook een oogje in het zeil om diefstal en vandalisme te voorkomen. Interessant is verder dat ze kleine herstellingen uitvoeren volgens het altijd-thuiskom-principe. Dit zijn herstellingen die nodig zijn om veilig en reglementair naar huis of naar de fietsenmaker te rijden. Voor alle andere herstellingen blijft de fietsenmaker het aanspreekpunt. Wij maakten voor Kasterlee ook afspraken over bijkomende dienstverlening. Dit gaat over toezicht op fietsenstallingen in Lichtaart en dorp Kasterlee. En over de pop-up-fietsenstalling voor  600 fietsen bij grote evenementen waar we de bezoekers me de fiets naartoe willen krijgen.

CD&V Kasterlee trekt overtuigd de kaart van de fietspunten. We geloven in het  mobiliteits- en duurzaamheidsaspect. Zo willen wij de combinatie fiets-openbaar vervoer promoten, de parkeerdruk in de stationsomgeving verkleinen en dankzij nette fietsstallingen bijdragen tot een aantrekkelijke buurt. Maar ook het sociale economie luik vinden wij belangrijk. In de fietspunten kunnen mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaringen en attitudes opdoen die hen helpen doorstromen naar een baan in het reguliere arbeidscircuit. In de fietspunten van onze provincie worden 28 doelgroepmedewerkers tewerkgesteld. Ik ben ervan overtuigd dat ook het rijke toeristisch en recreatieve aanbod van Kasterlee op termijn bij het fietspunt wel zal varen.