10 mei 2017

Wegwerken historische achterstand aankoopcomités versnelt aanleg Kempense fietspaden

In september 2016 zette Vlaams volksvertegenwoordiger Ward Kennes de vertraging bij het aanleggen van Kempense fietspaden als gevolg van de onderbezetting van Aankoopcomité/afdeling Vastgoedtransacties hoog op de politieke agenda. Het antwoord op een opvolgingsvraag die hij daarover nu stelt aan Vlaams Minister Tommelein stemt hem hoopvol.

Door oplopende doorlooptijden voor de grondverwervingen en de onteigeningsprocedures kan het aanleggen van veilige fietspaden soms jaren aanslepen. Bij de start van het schooljaar 2016-17 kloeg Ward Kennes deze situatie aan aan de hand van een hele reeks concrete Kempense dossiers.

Op 1 januari 2015, bij de overdracht van de federale Aankoopcomités naar de gewestelijke afdeling Vastgoedtransacties, kreeg de Vlaamse dienst meteen  9.333 dossiers in de schoot geworpen. Maar van deze historische achterstand is op 2 jaar tijd reeds 75 %ingehaald, antwoordt minister Tommelein.

De afdeling Vastgoedtransacties in de provincie Antwerpen is het afgelopen jaar versterkt met 1 commissaris en 2 schatters-onderhandelaars. Uit een analyse per kantoor blijkt dat het percentage openstaande dossiers in de provincie Antwerpen rond het gemiddelde ligt.

Ward Kennes: “Dit is goed nieuws. Ik erken dat er meerdere vertragende factoren kunnen zijn zoals het type en de omvang van  de opdracht, de reactie van de onteigende, de eventuele gerechtelijke procedures en ook bepaalde actiegroepen. Maar het wegwerken van de historische achterstand door de dienst Vastgoedakten is wel een absolute voorwaarde om de doorlooptijd voor infrastructuurwerken te verkorten”.

Als burgemeester van Kasterlee is Ward Kennes tenslotte ook tevreden dat er voor de veilige fietspaden langs de N134 van Lichtaart naar Poederlee nog slechts 2 onteigeningsdossiers zijn. Die worden zeer binnenkort door de Dienst Vastgoedakten ingeleid bij de rechtbank. “Dit betekent  dat we eind september 2017 over ALLE percelen beschikken om veilige fietspaden aan te leggen. Het lastenboek voor de aanleg op grondgebied Lichtaart wordt daarom op 27 juni geagendeerd op onze gemeenteraad,” aldus de burgemeester.