C van commentaar

18-02-2013

Hoe verdraagzaam is onze samenleving?

België staat bekend als zeer breeddenkend op ethisch vlak, of het nu gaat om euthanasie, homohuwelijk of experimenten met embryo’s. Maatschappelijke normen die vroeger golden – en in de meeste landen nog steeds gelden - worden bij ons verlaten. De persoonlijke keuzevrijheid bepaalt in grote mate de richting die we als samenleving inslaan. Wie in het Vlaanderen van vandaag kritische bedenkingen plaatst bij deze individuele benadering, wordt nogal vlug beschuldigd van betutteling. Op het eerste zicht zijn we dus een zeer verdraagzame samenleving waar mensen ‘hun ding’ kunnen doen.

Maar tegelijk lijkt op heel wat punten de onverdraagzaamheid juist toe te nemen. Wie zijn religieuze overtuiging uitdrukt via zijn kledij kan in steeds minder scholen terecht. Klachten over lawaai van spelende kinderen nemen eerder toe dan af. Wie aan de verkeerslichten niet snel genoeg optrekt, wordt scheef bekeken. Wanneer een menselijke fout de dienstverlening verstoort, staat de klachtentelefoon roodgloeiend. Her en der wordt zelfs de vraag gesteld of ouders hun kindje met een aangeboren afwijking wel geboren mogen laten worden… Wie ervan overtuigd is dat zijn individuele wensen gerespecteerd moeten worden, gaat nogal snel eisen dat hij ook mag beslissen over bijvoorbeeld het geluidniveau in zijn buurt. In onze verdraagzame samenleving ligt de intolerantie in het verlengde van de overtuiging dat mijn eigenste wil de doorslag moet geven. Tolerantie die vertrekt vanuit het ik, ontaardt snel in intolerantie. Verdraagzaamheid die vertrekt vanuit respect voor de ander en zijn anderszijn, leidt tot echt verdraagzaamheid.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee