C van commentaar

03-12-2012

Waar staan we na 1 jaar Di Rupo?

Wie een jaar geleden dacht dat het met een PS premier niets zou worden, moet zijn mening toch wat gaan bijstellen. De snel-Belg-wet is afgeschaft en het aantal asielaanvragen daalt fors. Ook voor 2013 ligt een begroting voor die beantwoordt aan de Europese verwachtingen. Het tekort is verder teruggedrongen tot 2,15%. Ja, voor een deel met nieuwe lasten, maar vooral met bijna 18 miljard besparingen. In vergelijking met andere Europese landen een zeer goed resultaat. De rente die België moet betalen is spectaculair gedaald omdat het vertrouwen terug is.

Een van de eerste maatregelen van de regering Di Rupo was de hervorming van het pensioenstelsel. Wat iedereen al lang aankondigde, werd eindelijk doorgevoerd, namelijk dat we langer moeten werken. Op communautair vlak zijn concrete stappen gezet met de splitsing van BHV en de hervorming van de Senaat. De bevriezing van de energieprijzen leverde de consument alvast 200 miljoen euro op. En inzake het competitiever maken van onze economie zijn zelfs maatregelen genomen die meer impact zullen hebben dan een indexsprong. Na 1 jaar blijkt dat de retoriek dat de federale regering door de PS gedomineerd wordt, hol klinkt. Die partij krijgt niet voor niets steeds meer kritiek en concurrentie op haar linkerflank.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee