C van commentaar

23-12-2012

Hoe moet de Raad van State worden hervormd?

Bestuurders die in dit land hun verantwoordelijkheid nemen, stoten steeds vaker op de schorsings- en vernietigingsmachine die de Raad van State is geworden. De voorbeelden lagen de afgelopen weken weer voor het rapen: een politieverordening rond seksclubs in Hoogstraten, een burgemeestersbeslissing over acute onveiligheid in Kasterlee, een milieuvergunning van de Vlaamse Regering voor winkelcentrum Uplace, de bouwvergunning voor een spoorlijn tussen Brussel en Nijvel.  Een tramlijn, een windmolen, een crematorium, een gevangenis, niets is nog veilig voor de Raad van State. Ons hoogste administratieve rechtscollege moet dringend hervormd worden want anders kan geen enkel groot infrastructuurwerk nog worden gerealiseerd en worden investeerders afgeschrikt.

Een overheid moet de kans krijgen vormfouten recht te zetten zonder dat de beslissing wordt vernietigd. Dit noemt men de "bestuurlijke lus". De Raad van State moet ook de mogelijkheid krijgen om slechts een onderdeel te vernietigen en de rest van een beslissing te handhaven. Met een dergelijk deelbesluiten kunnen delen van een beslissingen verder uitgevoerd worden. Er moet dan enkel een nieuw besluit komen over de vernietigde onderdelen. En verder moet de Raad een schadevergoeding kunnen toekennen in plaats van te vernietigen. Het afwegen van het individueel belang van een klager togen het algemeen maatschappelijk belang zal onze maatschappij ook heel wat ellende kunnen besparen. Duimen maar dat dit in 2013 rond geraakt.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee