C van commentaar

28-01-2013

De’ C’ van commentaar

Hoe ver staat het met het masterplan De Met?

De eerste bevragingen voor een nieuw ontmoetingscentrum (OC) dateren al van 2005. In 2011 volgde een enquête over de heraanleg van het marktplein waarop meer dan 600  reacties kwamen. In de loop van 2012 werd dan de procedure gevoerd om een ontwerpersteam te selecteren, met de hulp van de Vlaamse Bouwmeester. En het voorlopig resultaat hiervan werd op 11 januari jl. aan de bevolking voorgesteld. Op het ontwerp voor het OC kwamen eigenlijk alleen maar positieve reacties. Het wordt een complex met twee volumes en een ondergrondse parking, op maat van de moderne en landelijke gemeente Kasterlee. Tegen de zomer willen we reeds de bouwvergunning aanvragen. En na de sloop van de huidige technische dienst en brandweerkazerne hopen we begin 2014 met de bouw van ons OC te kunnen starten.

Ook het ontwerp voor de markt en de invalswegen kreeg overwegend positieve reacties. Maar hier is nog wel wat bijsturing nodig. Zo moet bekeken worden hoe de dorpskern nog groener kan worden, en ook de vraag naar plaatsen om kort te parkeren aan de zuidkant van de Markt werd genoteerd. Het ontwerp dat werd voorgesteld is evenwel nog geen definitief plan en er is dus nog tijd en ruimte om verbeteringen aan te brengen. De Noord-Zuid Kempen heeft als doel het doorgaande verkeer uit de dorpskern te bannen. En dus moet ook de herinrichting van de markt daar actief toe bijdragen. Daarvoor voeren we nog bijkomend overleg met het Vlaams gewest. Pas wanneer het nieuwe OC in 2016 in open gaat, kunnen we starten met de volgende fase van ons masterplan, namelijk de herinrichting van de dorpskern. Deze fase zal zeker over meerdere jaren gespreid worden.

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee