Persbericht: "Hoop op een nieuw Kempens hoofdstuk van het IJsboerkeverhaal "

12-02-2013

Hoop op een nieuw Kempens hoofdstuk van het IJsboerkeverhaal

Het nieuws net voor Kerstmis dat de productievestiging van IJsboerke in het Kempense Tielen in zijn voortbestaan was bedreigd, is in Kasterlee hard aangekomen. De voorbije dagen hebben Tielen en gans Kasterlee dan ook met spanning uitgekeken naar een overnemer.

Het IJsboerke is de enige industriële vestiging in het landelijke Kasterlee en een van de grootste werkgevers, veel groter dan de gemeente zelf.  “Tielen en het IJsboerke zijn ook emotioneel sterk met elkaar vergroeid. In het verleden draaide het verenigingsleven in grote mate op de steun van ‘den IJsboer’. Vandaag is het bedrijf de inkompoort voor wie vanuit Gierle onze gemeente binnenrijdt.  Het economisch belang voor Kasterlee is alleszins groot” aldus burgemeester Ward Kennes.

Als Vlaams volksvertegenwoordiger voor de Kempen en burgemeester van Kasterlee heeft Kennes de voorbije weken via discrete contacten mee gezocht naar een toekomstgerichte oplossing die zoveel mogelijk jobs veilig stelt.

Dat van de 360 werknemers slechts 230 werknemers bij kandidaat overnemer Glacio aan de slag kunnen, komt voor wie uit de boot valt zeker hard aan. Maar anderzijds kijkt Ward Kennes vooral naar de kansen die een overname door Glacio biedt. IJsboerke en Glacio zijn zeer complementair op vlak van producten, afzetmarkten en distributiekanalen. De mogelijke overname maakt ook schaalvoordelen en synergiën mogelijk en creëert perspectief voor werk en welvaart in de Kempen.

Ward Kennes: “Ik hoop dat we met een overname door een sterke speler op de ijsmarkt binnenkort een nieuw Kempens hoofdstuk van het IJsboerkeverhaal mogen schrijven”.

12 februari 2013