Over zin en onzin van de assisenjury wordt regelmatig een debat gevoerd. Maar deze in ons rechtssysteem uitzonderlijke procedure blijft voorlopig bestaan. Inwoners van Kasterlee vragen wel eens hoe de juryleden worden aangeduid en of ze hiervoor zelf ook in aanmerking komen.

Voor een assisenjury kan men zich niet kandidaat stellen. Maar om de vier jaar moet het gemeentebestuur een lijst opmaken van de gezworenen. Uit deze lijst kunnen personen aangewezen worden om te zetelen bij het Assisenhof, in ons geval dat van Antwerpen.

Een eerste stap in deze selectieprocedure is de loting. Deze vindt plaats op maandag 28 januari om 13u30 in de raadzaal van het gemeentehuis, Markt 1. Burgemeester Ward Kennes, bijgestaan door twee schepenen, gaat dan over tot de loting van 2 cijfers. De personen van wie het rangnummer op de kieslijst (volgens artikel 10 ยง1 van het Kieswetboek) eindigt op dit gevormde getal, worden op de voorbereidende lijst van de gezworenen ingeschreven.

Daarna gebeuren nog een aantal andere selecties. Zo mag men bijvoorbeeld niet jonger dan 28 en niet ouder dan 65 jaar zijn. Alle personen die op de lijst opgenomen zijn, worden hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.

Het trekken van de cijfers is publiek en kan door de persfotografen worden bijgewoond